تأثیر تغییرات وزن بدن بر متابولیسم

 11 مارس 2015- تاکنون تنها چند مطالعه ی اپیدمیولوژیک مولکولی بروی تأثیرات تغییر وزن  بر  متابولیسم  جمعیت عمومی انجام شده است. محققان با استفاده  از اطلاعات متابولومیکی و نسخه برداری با رویکردی جدید مکانیزم های مولکولی دخیل  در تأثیرات تغییر وزن  بر متابولیسم  را در این تحقیق بررسی کردند.

 محققان موسسه ی اپیدمیولوژی مرکز تحقیقات هلمهولتز در مونیخ آلمان با استفاده از دو تکنیک  متابولومیک  و ترانسکریپتومیک  به طور همزمان به بررسی انواع  گسترده ای از متابولیت ها با وزن  مولکولی کم یا  فعالیت های ژنی  (نسخه های ژنی) پرداختند.

آنها  دریافتند مسیرهای متابولیکی مختلف با تغییر در وزن  بدن مرتبط می باشد. این مسیرها شامل متابولیزم لیپوپروتئینها نظیر VLDL(لیپوپروتئین با دانسیته ی بسیار کم)، LDL(لیپوپروتئین  با دانسیته ی کم) و HDL(لیپوپروتئین با دانسیته ی بالا) می باشد.

علاوه  براین ، ارتباط یک گروه از mRNAهای نسخه برداری شدهاز ژنها با تغییر وزن نشان می دهد که  تغییر وزن همچنین  دارای تأثیراتی بر تولید  و تکامل گلبولهای قرمز خون است.

 رویکردهای خلاقانه و دیدگاه های جدید

دکترThorandمی گوید: از طریق این رویکرد آزمایشگاهی و تجربی (اطلاعات metabolomicsو transcriptomics) توانستیم دیدگاه جدیدی به مکانیزم های مولکولی که تحت تأثیر افزایش  وزن قرار می گیرند، بدست آوریم. به این ترتیب، محققان ارتباط افزایش وزن و تغییر در متابولیسم  چربی و اسیدهای آمینه، حساسیت به انسولین، عملکرد میتوکندری و تشکیل سلولهای خونی را در سطح  مولکولی بررسی کردند.

دکتر  Grallertمدیر این گروه تحقیقاتی می گوید: اتخاذ این استراتژیهای ارزیابی کننده، رویکردی امید بخش برای درک بهتر و روشن شدن روابط مولکولی تأثیر تغییر وزن بر متابولیسم بود که به درک  چگونگی  تأثیر  این تغییرات متابولیسمی  بر ابتلا به برخی بیماریهای خاص کمک می کند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150311081700.htm